WeeversNieuwstad

×

WeeversNieuwstad: Je kunt blijven uitstellen, maar straks loop je jezelf klem

“WeeversNieuwstad bestaat inmiddels 75 jaar,” vertelt Rick Weevers. “Het begon allemaal met de overgrootvader van mijn vader, hij is begonnen als pioneer in Marknesse, de Noordoostpolder. Daarna nam mijn opa het bedrijf over. In 1985 namen mijn ouders de importeursvestiging van Brinkman & Niemeijer over en in 1989 deden ze dat nogmaals, maar dan in Lelystad. Vanaf toen hadden we de bedrijven Weevers Marknesse, Weevers Emmeloord en de Nieuwstad Lelystad. Emmeloord hebben we in 2006 gesloten en alle activiteiten voorgezet vanuit het nieuwe pand in Marknesse. In 2019 besloten we de verschillende vestigingen te bundelen onder één naam:
WeeversNieuwstad. Sinds 2020 gebruiken we die naam officieel. Inmiddels zijn we nog altijd actief op twee locaties: Marknesse en Lelystad. Zo is WeeversNieuwstad altijd in beweging gebleven.”

De oude server hield ermee op,” vertelt Erikjan. “We zijn te lang doorgegaan. Bever hadons al eens gewaarschuwd dat hij vervangen moest worden. Uiteindelijk ging het in het weekend tijdens een herstart mis, maar maandag aan het einde van de ochtend draaide alles alweer op een tijdelijke server. Later hebben we de server laten vervangen door een nieuwe. Deze is sneller, veiliger en stabieler.” Bij WeeversNieuwstad draait het om continuïteit. “ICT is heel belangrijk. De servers moeten gewoon blijven draaien. Wij hebben twee vestigingen en er wordt veel van het systeem gevraagd. Daarom besteden we grotendeels het ICT beheer en software uit aan Bever. Voor minder kritische zaken doen we soms concessies.”

Veiligheid op orde

“ICT is gewoon een grote kostenpost. Maar beveiliging moet op orde zijn,” zegt Rick. “Je hoort het steeds vaker op de radio: hacks, dat soort dingen. William (van Bever) hamert daar ook op. Wat doe je als je wél geraakt wordt? Heb je dan een plan? Nou, wij hebben een plan. Dat ligt bij Bever. Back-upplan, beheerplan. Dan hoef je er zelf geen zorgen over te maken.” “Hier wordt soms gewoon maar op iets geklikt,” zegt Erikjan met een glimlach. “Niet iedereen kijkt of een mail echt is, of er rare tekens in staan. Gelukkig is het altijd goed afgelopen.”

Routers en realiteit

“Met die nieuwe routers is het een stuk veiliger. Maar soms blokken ze dan websites die je juist wel moet hebben. Irritant. Maar goed, dat kun je aanpassen.” En over veranderen gesproken: “Sommigen willen bij een nieuwe Outlook versie het liefst terug naar hoe het gisteren was,” zegt Rick. “Maar ja, verandering hoort erbij. Het wordt alleen maar beter.”

Bewustwording? Nodig.

De mannen van WeeversNieuwstad zijn zich bewust van de risico’s rondom cyberaanvallen. “We hadden een keer dat foto namen in dossiers waren aangepast.

Dat was wel even schrikken,” zegt Erikjan. Daarom denken ze aan bewustwordingstrainingen met nep phishingmails, om te testen wie erop klikt en zo veiliger te worden.

Wat krijg je eigenlijk voor je geld?

Over softwareabonnementen is Erikjan helder: “We zijn over het algemeen tevreden over ICT. Maar soms vraag ik me wel af: wat krijg je eigenlijk voor je geld? Zeker met Microsoft. Alles lijkt in abonnementjes te worden gestopt. Nu moet je voor Teams een abonnement hebben, terwijl het met corona gratis was.” 

“En dan heb je allemaal pakketten, maar gebruik je het ook echt? Dat mis ik nog wel eens: een overzicht. Wat zit er allemaal in en wat kun je ermee? Misschien dat Bever daar nog wat in kan doen. Co-pilot of een andere AI-integratie, dat lijkt mij slim om in de Powerallsoftware te ontwikkelen,” aldus Rick.

ICT moet gewoon werken

Rick vat het eenvoudig samen: “Als wij op een knop drukken, dan halen we de juiste info eruit. Klaar.” Dankzij stabiel draaiende servers kan iedereen gewoon doorwerken zonder gedoe. 

Wat WeeversNieuwstad betreft, moet ICT gewoon goed geregeld zijn. En als het dan toch niet werkt of vastloopt? Dan is Bever Automatisering de eerste waar ze contact mee opnemen.

Klantervaringen

Review sterren

Bever heeft een goed gevulde gereedschapskar

Rick Terpstra – Van der Werf Mechanisatie

Review sterren

Powerall past bij onze branche. Je ziet dat machines en reparatie historie centraal staan.

Frank van Deursen – Inpieq

Review sterren

Door het gebruik van de Powerall Werkbon App weet ik dagelijks precies wat er onder de streep overblijft.

Erik Jansen – Siderius Heftrucks

Review sterren

Door Powerall hebben we een vlottere verwerking van de bonnen en houden we direct overzicht voor de klant en onszelf

Dick Ranter – Ranter Techniek

Ruim 30 jaar ervaring

Kennis van uw branche

Ervaren consultants

Persoonlijk contact