Veelgestelde vragen Bever Automatisering

Pas op voor spoofing: neptelefoontjes met bekende nummers

×
Ga terug naar het overzicht

Door William – ICT-adviseur

Krijg jij neptelefoontjes van Nederlandse nummers? Je bent niet de enige. Steeds vaker melden klanten dat ze worden gebeld door een nummer dat veel lijkt op een bekend contact – soms zelfs hun eigen bedrijfsnummer.Neem je op, dan hoor je een stem in gebrekkig Engels of een automatisch bandje dat je onder druk zet. Dit is geen toeval. Dit is spoofing: een vorm van telefoonfraude waarbij oplichters een vals nummer gebruiken om vertrouwen te wekken.

Waarom gebruiken ze een Nederlands nummer?
Heel simpel: het wekt vertrouwen. Jij neemt sneller op. En dat is precies wat ze willen. Daarna proberen ze bijvoorbeeld:

  • Toegang te krijgen tot je computer
  • Je over te halen geld over te maken
  • Je bankgegevens of wachtwoorden te ontfutselen

Nu denk je, dat overkomt mij niet. Maar ondertussen zetten ze je psychisch zo onder druk, dat je pas ná het gesprek beseft: wat heb ik eigenlijk gedaan?

Helaas kunnen wij als ICT-afdeling, of zelfs de provider, hier weinig tegen doen. Die buitenlandse belcomputers gebruiken willekeurige Nederlandse nummers. De persoon achter het getoonde nummer weet dus van niets. En het echte nummer achterhalen? Dat lukt vaak niet, ook niet bij de politie, tenzij er echt sprake is van schade. Dat lukt vaak niet, ook niet bij de politie, tenzij er echt sprake is van schade. Heb je schade? Doe dan vooral aangifte. Heb je geen schade? Meldt het bij de fraudehelpdesk.

Oplichting speelt niet alleen via de mobiel

Een collega van mij werd op Instagram benaderd door iemand die geïnteresseerd leek in haar tekeningen. Hij wilde graag iets kopen via PayPal. Gelukkig kreeg ze er geen goed gevoel bij en besloot ze eerst te googelen. Al snel kwam ze uit bij… spoofing.

En dat is dus het verraderlijke: het lijkt écht. De toon is vriendelijk, het verhaal klopt nét genoeg. Maar het is nep.

Wat kun jij doen?
– Neem bij twijfel niet op
– Geef nooit persoonlijke gegevens via de telefoon
– Laat je niet onder druk zetten (echte instanties werken niet zo)
– Zoek altijd even op wat je hoort of leest
– En wees alert – ook op social media

Wat mij blijft verbazen: waarom kunnen we dit in Nederland, als digitaal voorloper, niet aanpakken? Waarom lijken zelfs providers met de rug tegen de muur te staan? Het voelt alsof we machteloos toekijken terwijl mensen steeds vaker slachtoffer worden van iets dat zó doorzichtig zou moeten zijn. Dat wringt. En het maakt nog eens duidelijk hoe belangrijk bewustwording is.

Cybercriminelen maken ook gebruik van AI en worden daardoor nog slimmer.

Blijf dus scherp. En bespreek dit ook met je collega’s, ouders of kinderen. Want hoe slimmer de truc, hoe sneller je erin trapt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-bij-een-raar-of-nep-telefoontje-spoofing

Meer weten over hoe wij je hierin kunnen ondersteunen? Kijk dan vooral even hier.

Ga terug naar het overzicht

Klantervaringen

Review sterren

Bever heeft een goed gevulde gereedschapskar

Rick Terpstra – Van der Werf Mechanisatie

Review sterren

Powerall past bij onze branche. Je ziet dat machines en reparatie historie centraal staan.

Frank van Deursen – Inpieq

Review sterren

Door het gebruik van de Powerall Werkbon App weet ik dagelijks precies wat er onder de streep overblijft.

Erik Jansen – Siderius Heftrucks

Review sterren

Door Powerall hebben we een vlottere verwerking van de bonnen en houden we direct overzicht voor de klant en onszelf

Dick Ranter – Ranter Techniek

Ruim 30 jaar ervaring

Kennis van uw branche

Ervaren consultants

Persoonlijk contact