Veelgestelde vragen Bever Automatisering

Spoofing: het lijkt echt, maar is oplichting

×
Ga terug naar het overzicht

Door William – ICT-adviseur

Ik krijg steeds vaker meldingen van klanten over vreemde telefoontjes. Ze worden gebeld door een Nederlands nummer, soms zelfs eentje die erg veel lijkt op een bekend nummer van ze. Maar als ze opnemen, horen ze een medewerker in gebrekkig Engels of een stem op een bandje die ze onder druk zet. Wat er aan de hand is? Dit is spoofing, een vorm van oplichting.

Spoofing betekent dat kwaadwillenden een vals nummer gebruiken om jou te bellen. Het nummer dat op je scherm verschijnt, is dus nep. Het lijkt echt maar het komt vaak uit een buitenlands callcenter met maar één doel: geld of gegevens lospeuteren.

Waarom gebruiken ze een Nederlands nummer?
Heel simpel: het wekt vertrouwen. Jij neemt sneller op. En dat is precies wat ze willen. Daarna proberen ze bijvoorbeeld:

  • Toegang te krijgen tot je computer
  • Je over te halen geld over te maken
  • Je bankgegevens of wachtwoorden te ontfutselen

Helaas kunnen wij als ICT-afdeling, of zelfs de provider, hier weinig tegen doen. Die buitenlandse belcomputers gebruiken willekeurige Nederlandse nummers. De persoon achter het getoonde nummer weet dus van niets. En het echte nummer achterhalen? Dat lukt vaak niet, ook niet bij de politie, tenzij er echt sprake is van schade.

Oplichting speelt niet alleen via de mobiel

Een collega van mij werd op Instagram benaderd door iemand die geïnteresseerd leek in haar tekeningen. Hij wilde graag iets kopen via PayPal. Gelukkig kreeg ze er geen goed gevoel bij en besloot ze eerst te googelen. Al snel kwam ze uit bij… spoofing.

En dat is dus het verraderlijke: het lijkt écht. De toon is vriendelijk, het verhaal klopt nét genoeg. Maar het is nep.

Wat kun jij doen?
– Neem bij twijfel niet op
– Geef nooit persoonlijke gegevens via de telefoon
– Laat je niet onder druk zetten (echte instanties werken niet zo)
– Zoek altijd even op wat je hoort of leest
– En wees alert – ook op social media

Blijf dus scherp. En bespreek dit ook met je collega’s, ouders of kinderen. Want hoe slimmer de truc, hoe sneller je erin trapt.

Wat mij blijft verbazen: waarom kunnen we dit in Nederland, als digitaal voorloper, niet aanpakken? Waarom staan zelfs providers hier met hun rug tegen de muur? Het voelt alsof we machteloos toekijken terwijl mensen steeds vaker slachtoffer worden van iets dat zó doorzichtig zou moeten zijn. Dat wringt. En het maakt nog eens duidelijk hoe belangrijk bewustwording is.

Blijf dus scherp. En bespreek dit ook met je collega’s, ouders of kinderen. Want hoe slimmer de truc, hoe sneller je erin trapt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-bij-een-raar-of-nep-telefoontje-spoofing

Ga terug naar het overzicht

Klantervaringen

Review sterren

Bever heeft een goed gevulde gereedschapskar

Rick Terpstra – Van der Werf Mechanisatie

Review sterren

Powerall past bij onze branche. Je ziet dat machines en reparatie historie centraal staan.

Frank van Deursen – Inpieq

Review sterren

Door het gebruik van de Powerall Werkbon App weet ik dagelijks precies wat er onder de streep overblijft.

Erik Jansen – Siderius Heftrucks

Review sterren

Door Powerall hebben we een vlottere verwerking van de bonnen en houden we direct overzicht voor de klant en onszelf

Dick Ranter – Ranter Techniek

Ruim 30 jaar ervaring

Kennis van uw branche

Ervaren consultants

Persoonlijk contact