Bulthuis als schakel naar slimmer werken met Powerall
Wat in 1998 begon op een boerderij in De Lutte, is inmiddels uitgegroeid tot een serieuze speler in de wereld van internationaal transport van gekoelde levensmiddelen. We spraken met
Christiaan Oude Weernink en Daniëlle Hesselink van AgroWorld over de groei van het bedrijf,
hun ambities én hoe Bulthuis hen in contact bracht met Bever Automatisering.

De naam zegt het eigenlijk al,” vertelt Christiaan. “Agroworld is ontstaan vanuit de landbouw. De oprichter had een agrarisch bedrijf en begon ooit met het transporteren van zijn eigen producten.” Eén van de vertegenwoordigers, die er nog steeds werkt, heeft destijds de focus verschoven richting levensmiddelen, koeltransport en versvleeslogistiek. Vanaf dat moment groeide Agroworld in stijgende lijn door.
De eerste jaren opereerde het bedrijf nog vanuit de boerderij in De Lutte. “Tot 2005, 2006,” aldus Christiaan. “Toen zijn we verhuisd naar Gildehaus, net over de grens in Duitsland.” Maar in 2021 werd het tijd voor verdere uitbreiding. “We groeiden daar uit ons jasje en zijn weer teruggekeerd naar Nederland, hier in Oldenzaal. Het is maar een paar kilometer verschil, maar belastingtechnisch en qua regelgeving is het echt een andere wereld.”
Groeiplannen
Wat de toekomst betreft heeft Agroworld duidelijke ambities. “We willen naar een verhouding van 60% extern werk en 40% eigen wagenpark. Nu doen we nog ongeveer 3% extern,” licht Christiaan toe. Door het eigen wagenpark te verjongen wil het bedrijf deze verschuiving realiseren.
Via Bulthuis naar Bever Automatisering
Een belangrijk kantelpunt in de verdere professionalisering van AgroWorld kwam via Bulthuis, een grote speler in de markt van truck- en traileronderdelen. AgroWorld is al jarenlang klant bij Bulthuis, dat meer doet dan onderdelen leveren. “Via hen kwamen we in contact met Bever Automatisering,” vertelt Christiaan. “Zij zagen dat wij groeiden en wezen ons op de voordelen van automatisering in de werkplaats.”
Die introductie leidde in 2020 tot een eerste test met Powerall. Inmiddels werkt Agroworld met meerdere modules, waaronder digitale werkorders en wagenparkbeheer.
Ruimte voor verbetering
Hoewel AgroWorld tevreden is met de digitaliseringsslag die ze samen met Bever hebben gemaakt, ziet Daniëlle ook kansen voor verbetering. “Soms verloopt het contact met de helpdesk of consultants wat moeizaam. Je krijgt dan telkens iemand anders aan de lijn, terwijl het fijn zou zijn om één vast aanspreekpunt te hebben die onze situatie kent. Dat zou het contact een stuk persoonlijker én efficiënter maken.”
Tegelijkertijd zijn er zeker ook positieve ontwikkelingen. Zo werken de monteurs inmiddels volledig digitaal via hun telefoon. “Voorheen ging alles nog op papier. Het was even wennen, maar inmiddels zijn ze er aan gewend,” aldus Daniëlle.
Machineportaal: veel potentie, nog in ontwikkeling
Een module waar Agroworld veel van verwacht, is het Machineportaal. “Het idee sprak ons direct aan: dat chauffeurs eenvoudig via een QR-code een servicemelding kunnen doen. In de praktijk werkt het niet altijd zoals we hadden gehoopt,” vertelt Daniëlle. “We begrijpen dat dit soort innovaties tijd kost. Gelukkig is het inmiddels grotendeels opgelost. We weten dat jullie altijd tot een goede oplossing komen, ook al duurt het soms wat langer.”
Agroworld heeft het vertrouwen dat de samenwerking met Bever Automatisering zich verder blijft ontwikkelen. “We willen graag blijven meedenken over nieuwe functionaliteiten en verbeteringen. Het zou enorm helpen als we daarvoor een vast aanspreekpunt krijgen, iemand die ons kent en direct kan schakelen,” besluit Daniëlle.
Met een praktische instelling, sterke partners als Bulthuis en Bever Automatisering, en oog voor vernieuwing, blijft AgroWorld zich ontwikkelen.

