a man looking at a shelf

Klant aan het woord Vissers Mechanisatie: Bepaalde processen 180 graden anders ingericht

×
Ga terug naar het overzicht

Veranderen van werkprocessen doe je niet zomaar, vaak gaat het gepaard met de nodige weerstand van betrokkenen. “We doen het altijd al zo… het gaat zo toch ook goed?” zijn veelgehoorde reacties op veranderplannen. Bij Vissers Mechanisatie hebben ze zich daar in elk geval niet door laten weerhouden. Bram Vissers: “We hebben lange tijd op dezelfde manier gewerkt, echter werd het tijd om ons werkproces eens goed onder de loep te nemen met als doel meer overzicht, duidelijkheid, productiviteit en minder faalkosten.”

issers Mechanisatie begon in 1955 toen opa Vissers in Bladel een hoef-
smederij oprichtte. Met de opkomst van de mechanisatie maakte hij de sprong van paardenbeslag naar tractoren en landbouwmachines. Dankzij zijn praktische visie breidde hij snel uit met onder andere stalinrichtingen. Terwijl zijn vrouw een handel in oliekachels begon, dat later uitgroeide tot een witgoedzaak. Later namen de zonen Rob en Geert Vissers het bedrijf over. Rob stuurde de werkplaats aan en Geert zorgde voor de verkoop. In 1999 gingen de broers beiden zelfstandig verder en werd het bedrijf opgesplitst in Vissers Heftruck Service (Geert) en Vissers Mechanisatie (Rob). Voor Vissers Mechanisatie kwam de focus steeds meer te liggen op de akkerbouw en in het bijzonder op de aardappelteelt. “We hebben ons gespecialiseerd in machines voor de aardappelteelt, waaronder ook het dealerschap van Dewulf. Hierdoor hebben we een sterke groei weten te realiseren”, zegt Rob. De verhuizing naar een nieuwe grotere bedrijfslocatie heeft daar ook aan bijgedragen.

Waardering voor medewerkers

Vissers Mechanisatie is trots op zijn loyale medewerkers. De tweede ‘knecht’ die door opa Vissers werd aangenomen, heeft maar liefst zestig jaar voor het bedrijf gewerkt. “Die loyaliteit zien we nog steeds,” zegt Rob, “onze monteurs werken met passie en plezier en we hebben weinig verloop. Nieuwe aanwas komt vaak via stagiaires, daar besteden we dan ook veel aandacht aan door ze goed te begeleiden en ze verantwoordelijkheid te geven. Omdat we met zoveel verschillende technieken te maken hebben, kunnen we ze ook veel afwisseling geven. We proberen op die manier een aantrekkelijke werkgever te zijn en dat lukt gelukkig ook.”

Derde generatie Vissers

In 2014 is Bram Vissers, zoon van Rob, bij het bedrijf gekomen. Hij ging aan de slag met het online adverteren van machines. “Bram werkt vooral ook aan het bedrijf”, zegt Rob, “Hij heeft een duidelijke visie over het inzetten van automatisering en het belang van structuur.” Bram: “In het oude software pakket liepen we wat vast in een bepaalde manier van werken, waar we niet echt verder in kwamen. Daarom zijn we verder gaan zoeken. Uiteindelijk hebben we voor Bever software gekozen en hebben we een aantal processen 180 graden anders ingericht. In de oude situatie werd de voorraad bijgeboekt tijdens de verwerking van de inkoopfacturen. Nu werken we met inkooporders en wordt de voorraad geboekt op het moment van ontvangst. In plaats van achteraf, boeken we nu de onderdelen vooraf in op de werkorders, direct gekoppeld aan de inkooporders.”

Samen met Bever Automatisering ontwikkelde Bram een nieuwe aanpak. “Voor monteurs die gewend waren op een bepaalde manier te werken, was het een flinke stap om met een nieuw systeem aan de slag te gaan,” legt Bram uit. Maar na geduld en duidelijke uitleg over de voordelen van automatisering, zoals meer overzicht en minder administratie achteraf, begrepen ze de noodzaak van de verandering.

“Een monteur is geen administrateur.
Administreren moet zo makkelijk mogelijk.” 

Rob: “Een monteur is geen administrateur. Administreren moet we voor hen zo makkelijk mogelijk maken. Dat leidt er uiteindelijk toe dat het beter gebeurt en er minder wordt vergeten.”

Rust en duidelijkheid

Met de veranderingen die we hebben doorgevoerd merkt Bram nu het verschil in de bedrijfsvoering. “Er is meer rust en duidelijkheid,” zegt hij. “Iedereen weet wat van hem of haar wordt verwacht. We hebben nu een duidelijk proces voor elke medewerker. Het kost soms wat tijd aan de voorkant, maar uiteindelijk is het veel overzichtelijker.”

Het dashboard geeft inzicht in de prestaties van de werkplaats

Via het Power BI dashboard kan Vissers Mechanisatie de productiviteit nauwkeurig volgen. “We zien nu hoe we onze medewerkers inzetten en waar we met elkaar kunnen verbeteren,” zegt Bram. “Als er tijd verloren gaat, kunnen we daar beter op inspelen.”

Training Financiële administratie

Voor Ivonne, die sinds februari bij ons werkt en geen administratieve ervaring had, was de training van Bever Academy heel nuttig. “Door de training valt alles veel meer op z’n plek en is er beter begrip van het totale plaatje,” zegt Bram. In de training is zowel de theorie van het boekhouden als de praktijk in Powerall geoefend. Voor Ivonne sloot de training erg goed aan.

Samen vooruit

Vissers Mechanisatie is een familiebedrijf dat met de tijd is meegegaan zonder zijn waarden te verliezen. Goed contact met de klant en met elkaar staan daarin centraal. Ondanks de spannende tijden in de agrarische sector is Vissers positief over de toekomst voor het bedrijf. Rob: “De markt kan heel veel zelf oplossen, zolang de spelregels maar helder zijn. Daarom moeten we onze voelsprieten goed blijven uitzetten voor het signaleren van nieuwe kansen.” 

Ga terug naar het overzicht

Klantervaringen

Review sterren

Bever heeft een goed gevulde gereedschapskar

Rick Terpstra – Van der Werf Mechanisatie

Review sterren

Powerall past bij onze branche. Je ziet dat machines en reparatie historie centraal staan.

Frank van Deursen – Inpieq

Review sterren

Door het gebruik van de Powerall Werkbon App weet ik dagelijks precies wat er onder de streep overblijft.

Erik Jansen – Siderius Heftrucks

Review sterren

Door Powerall hebben we een vlottere verwerking van de bonnen en houden we direct overzicht voor de klant en onszelf

Dick Ranter – Ranter Techniek

Ruim 30 jaar ervaring

Kennis van uw branche

Ervaren consultants

Persoonlijk contact